תחום עבירות המס נחלק לשני סוגים עיקריים של עבירות המוגדרות בחוקי המיסים בישראל, כאשר גם מבחינת ענישה חלוקה הינה משמעותית. בעוד שעבירות המס הטכניות הן ה"קלות" יותר והינן ללא כוונה פלילית ולכן בעלות פוטנציאל ענישה נמוך יותר, עבירות מס מהותיות הן אלו עליהן שומעים בתקשורת בתיקי עבירות מס גדולים והן נחשבות קשות יותר וכוללות פוטנציאל ענישה כבד על נאשמים.

תיקי עבירות מס מהותיות יכולים להיות מורכבים מאוד ולגרור עונשים כבדים ומשני חיים עבור נאשמים, לכן יש חשיבות קריטית לקבלת ייצוג משפטי מדויק ואיכותי, ממומחים בדיני מיסים והיכרות עם המערכות השונות המעורבות בתהליך – זאת כדי להקל בעונש ואולי אף להמיר את ההליך הפלילי בתשלום כופר או פתרונות יצירתיים ומשפטיים אחרים.

עבירות מס עם כוונה פלילית

עבירות מס מהותיות הן עבירות שמאחוריהן עומדת כוונה פלילית של הנאשם, כוונה להעלים מס או להפחית את חבות מס האמת בה נישום מחויב למשל. עבירות אלו נעשות בכוונה תחילה ומתוך זדון, כאשר המדינה רואה בכך עבירות מהותיות כי מדובר על מניעת הכנסות אזרחיות חשובות דרך מנגנוני המיסוי השונים.

סוגי עבירות מס מהותיות

המקרים המוגדרים לפי חוק (חוק המע"מ ופקודת מס הכנסה) כעבירות מהותיות כוללים מקרים שונים, אלו דוגמאות נפוצות שאנו נפגשים בהן מעת לעת:

  • חשבוניות פיקטיביות – הוצאת חשבוניות פיקטיביות, כל סוגי החשבוניות הפיקטיביות.
  • אי דיווח ו/או העלמה של הכנסות כספיות כלשהן ונכסים, בישראל ובחו"ל.
  • ניהול שקרי וכוזב של ספרי חשבונות – לא מדובר על איחור בהגשת דו"ח מע"מ אלא על ניהול כוזב ומכוון של ספרי החשבונות העסקיים.
  • הגשת דו"חות שקריים ולא תואמים מציאות למס הכנסה או למע"מ.
  • העברת מידע שקרי ולא מדויק לרשות המיסים.
  • מתן סיוע לצד שלישי כלשהו לביצוע התחמקות ממס או להעלים הכנסות ונכסים.
  • שימוש בהוצאות פיקטיביות להגדלת ההוצאות והקטנת חבות המס.

פוטנציאל ענישה גבוה וכבד

החוק בישראל מגדיר כי העונש המרבי במקרים עבירות מס מהותיות יכול להגיע לעד 5 שנים מאסר בפועל במקרים רגילים ועד 7 שנים בכלא במקרים בעלי נסיבות מחמירות. כמו כן ניתן להטיל על נאשמים בעבירות מס מהותיות קנסות גבוהים מעבר להסדרת מחדלי המס.

ישנה מגמה מסוימת של החמרה בענישה במקרים של עבירות מס בשנים האחרונות, כולל הטלת עונשי מאסר בפועל גם על עברייני מס שנתפסו והורשעו בפעם הראשונה.

אחת הדרכים המרכזיות להפחתה בעונש ושיפור מצבו של נאשם בעבירת מס מהותית היא לתקן את מחדלי המיסוי – קרי להעביר דיווח אמת מלא לרשות המיסים ו/או לשלם את מס האמת הרלוונטי לנישום. הסדרת מחדל המיסוי יכולה לאפשר בקשה לעונש של קנס כספי ועבודות שריות ולא עונש מאסר בפועל. כמו כן ניתן בשלבים מוקדמים של ההליך הפלילי והמשפטי להגיש בקשה לתשלום כופר כחלופה להליך פלילי ולעונשי מאסר.

עו"ד קרן שקד ומשרדה מתמחה בדיני מיסוי ובליווי משפטי מותאם אישית בתיקי עבירות מס מהותיות, משלבי החקירה ועד לסיום מכלול ההליכים המשפטיים ואף לאחר מכן.

    השאירו פרטים לקביעת פגישת ייעוץ

    דילוג לתוכן