בכל הנוגע לתחום עבירות המס, אנו רגילים לשמוע על מקרים בולטים ובעלי פרופיל תקשורתי גבוה לגבי אנשי עסקים ועבירות מס של עצמאיים ופחות על עבירות מס של שכירים. אך בפועל נתוני רשות המיסים מציגים תמונה מורכבת יותר, מציאות בה במשק הישראלי בהחלט ישנם מקרים לא מעטים לא עבירות מס המבוצעות ע"י עובדים שכירים וחקירות כלכליות המיושמות על שכירים ולא רק על תאגידים, אמנים מפורסמים ואנשי עסקים.

משרד עורכי דין מיסים קרן שקד מציע שירות בוטיק מותאם אישית, עם התמחות בדיני מיסים ותיקים כלכליים, כולל הצלחות רבות בתחום של עבירות מס של שכירים ועבירות מס של אנשים פרטיים. המשרד מלווה, מייעץ וכמובן מייצג נישומים פרטיים מול רשות המיסים ובמהלך הליכים חקירתיים ומשפטיים.

מקרי עבירות מס של שכירים

כאשר מדובר על עבירת מס אשר בוצעה ע"י אדם שכיר, הכוונה אינה חייבת להיות קשורה לעצם עבודתו כשכיר. למעשה לרוב העבירה אינה קשורה לעבודה בה אותו אדם משמש שכיר ועבורה הוא מקבל תלוש משכורת. אלו כמה דוגמאות למקרי עבירות מס של שכירים שנפוץ יחסית לראות:

  • אדם פרטי, שכיר, אשר מחזיק כמה דירות בבעלותו ומשכיר אותן. הוא אינו מדווח על ההכנסות משכירות ולכן אינו משלם בגין הכנסות שכ"ד מס אמת. זוהי עבירת מס פלילית.
  • שכיר בעל חשבון בנק בחו"ל אשר מקבל הכנסות כלשהן – למשל משכ"ד על נכס בחו"ל, הכנסות סוציאליות למיניהן או הכנסות אחרות ואינו מדווח על כך.
  • שכיר העובד בעוד עבודה מעבר לעבודתו כשכיר, מקבל בגין עבודה זו תשלום אך ללא תלוש, ללא הפקת חשבוניות או קבלות וללא דיווח לרשות המיסים (עבודה בשחור…). זוהי כמובן העלמת הכנסות שמשמעותה העלמת מס.

וישנן עוד דוגמאות רבות בהקשר לעבירות מס של שכירים ואנשים פרטיים, עם או בלי קשר לעבודה כלשהי אך תמיד עם קשר להכנסות בלתי מדווחות, מישראל או מחו"ל.

אבל איך גילו?

בשנים האחרונות אנו בהחלט רואים אכיפה גוברת ומתייעלת של רשות המיסים, כולל הפעלה רבה יותר של "השיניים" שרשות המיסים יכולה ליישם על נישומים. עבירות מס של שכירים מתגלות לרוב כתוצאה מכמה סיבות אפשריות, או שילוב שלהן.

  • הלשנה של מישהו על השכיר אשר חשוד בעבירות מס.
  • הצלבת נתונים של חוקרי רשות המיסים עם נתוני משכורת לעומת נתונים כמו בעלות על דירות, רכישת רכבים יקרים במיוחד, נסיעות רבות לחו"ל וכיוצא באלו – התקשורת בין רשויות המדינה השתפרה מהותית בשנים האחרונות!
  • מידע או מודיעין על רמת חיים שאינה תואמת להכנסות מעבודה אשר אותו נישום מדווח עליהן.

במקרים אלו ואחרים, בהחלט יתכן והנישום החשוד ע"י רשות המיסים בביצוע עבירות מס יקבל מכתב הנקרא טופס 5329 המבקש דיווח מלא על פרטיו האישיים של הנישום ופירוט כל מקורות ההכנסה. כאשר שכיר מקבל מכתב כזה, לרוב זה כי לרשות המיסים כבר יש עליו מידע הקושר אותו לעבירות מס פוטנציאליות.

ליווי משפטי במקרי עבירות מס של שכירים

כמו בכל מקרה של עבירות מס, חקירות כלכליות, הליכים פליליים, חקירתיים או משפטיים בהקשר למיסוי, גם במקרי עבירות מס של שכירים יש חשיבות מכרעת לליווי המשפטי המתאים והמקצועי ביותר כדי לצאת מהאירוע הזה במינימום נזקים ומשמעויות להמשך חייכם. מדינת ישראל מאפשרת כמה וכמה אפשרויות לביטול ההליך הפלילי לגבי עבירות מס והמרתו לאמצעים אחרים הסוגרים את הפרשה. כך למשל קיים נוהל גילוי מרצון המאפשר הסדרת חובות מס והימנעות מהליכים פליליים (רלוונטי למי שאין נגדו חקירה או מידע כבר, כך שרצוי לעשות זאת בהקדם ולפני פנייה מרשות המיסים!).

בנוסף, ניתן להמיר הליך פלילי ועונש מאסר בגין עבירות מס במודל של תשלום כופר – תשלום מס האמת בתוספת קנס הנקבע בהתאם למהות העבירה. במקרים קלים יחסית של עבירות מס של שכירים ניתן להסדיר את הנושא עם תשלום קנס מנהלתי ואזרחי וללא הליך פלילי.

    השאירו פרטים לקביעת פגישת ייעוץ

    דילוג לתוכן