חלק בלתי נפרד מכל מערכת כלכלית ועסקית, ברמת המדינה והמשק כולו, הוא מיסוי. המיסים הם אחד האמצעים העיקריים של מדינה לייצר לעצמה הכנסות, כדי לממן את אינסוף ההוצאות שלה עבור שירותים לאזרחים.
המיסים האלו מגיעים מכל אחד ואחת מאיתנו וגם בהיקף גדול מאוד ממגזר העסקים בישראל. לכן כל גורם המעוניין להתחיל להפעיל עסק, מהכי קטן ובהחלט שכאשר מדובר על עסק גדול, חייב לבצע הליך פתיחת תיק מול רשויות המס.

משרד הבוטיק של עורכת הדין קרן שקד, המתמחה במיסים, מסביר לכם היום על תהליך פתיחת תיק במס הכנסה, על ההיבטים הפרקטיים של התהליך ועל ההיבטים המשפטיים שלו. אנחנו מאחלים לכם שתשלמו כמה שיותר מס הכנסה בפעילותכם העסקית – מה שאומר שאתם מרוויחים הרבה! בואו נצא לדרך.

 

מי צריך לפתוח תיק מס הכנסה?

בקצרה, כל מי שמנהל פעילות עסקית שלא כשכיר, כל פעילות עסקית, בכל תחום ובכל גודל. הסבר מפורט יותר הוא שכל אדם פרטי או תאגיד המתחיל להפעיל ולעסוק בעסק שבו מיוצרות הכנסות, מחויב להירשם כעוסק מול מס ההכנסה. פתיחת התיק היא דרישה בסיסית ומחויבת, אין קשר לגובה ההכנסות שלכם ואם בכלל תשלמו מס הכנסה בסופו של דבר (בשל סף המס, שמתחתיו לא משלמים מס הכנסה).

אתם עסק קטן עם מעט הכנסות?

אתם עדיין מחויבים לפתוח תיק, ככל הנראה כעוסק פטור שאינו מתקזז על המע"מ, זאת במסגרת הליך פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה.

התפטרתם מעבודתכם כשכירים ואתם יוצאים לדרך חדשה כעצמאים (פרילאנסרים, יזמים וכו'), אפילו אם כל העסק הוא רק אתם, אתם נדרשים לבצע הליך פתיחת תיק עצמאי מס הכנסה.

 

הליך פתיחת תיק במס הכנסה לפי סוג העסק שלכם

פתיחת תיק במס הכנסה. איך התהליך עובד?

 

מה קורה אם לא פותחים תיק במס הכנסה

פתיחת תיק מס הכנסה, לכל סוג וגודל של עסק, היא חובה! את ההליך הבירוקרטי והרשמי הזה צריכים לעשות לפני שמתחילים את הפעילות העסקית וממש אין אפשרות לחכות ולראות האם העסק עובד ומצליח ורק אז להתחיל להתנהל רשמית מול רשות המיסים. זו נקודה חשובה שלמרבה הצער לא כל העוסקים מכירים בתחילת דרכם.
זה נכון כמובן גם לגבי פתיחת תיק במס ערך מוסף (הליך אשר צריך בפועל להיעשות לפני הליך פתיחת התיק).

נדגיש כי אי פתיחת תיק במס הכנסה ובמע"מ, כאשר במקביל אתם מתחילים לנהל פעילות עסקית כלשהי (אפילו קטנה מאוד מבחינת היקפי מחזור ופעילות), מהווה עבירה על חוקי המיסוי ועל הגדרות רשות המיסים – וזהו גוף שאתם לא רוצים להתחיל איתו את הדרך היזמית שלכם ברגל שמאל…

אי פתיחת תיק – פוטנציאל לעבירה פלילית

אי פתיחת תיק מול רשות המיסים כאשר בפועל מתחילים בפעילות העסקית – בעיקר לקבל הכנסות על מוצרים או שירותים שסופקו – היא לא סתם עבירה על חוקי המיסוי כפי שכתוב בפסקה הקודמת, מקרים כאלו עשויים אף להגיע לכדי כתב אישום פלילי בגין ניסיון להעלים מס. פתחתם עסק, אין מה לעשות והמדינה היא בכל מקרה "שותף שקט" שלכם, פתיחת התיק במס ההכנסה ומול יתר הגורמים הרשמיים הוא התהליך של ביסוס ה"שותפות" הזו כדי שתוכלו לצאת לדרך העסקית שלכם כמו שצריך.

 

ליווי מקצועי ומשפטי בפתיחת תיק מס הכנסה

על אף שהתהליך הוא יחסית פשוט והיום יש כלים דיגיטליים לעשותו בצורה מהירה ואפקטיבית יותר מבעבר, בהחלט מדובר על הליך בירוקרטי הכולל טפסים, פרטים שיש לספק וכיוצא באלו. לכן עוסקים רבים חוששים בתחילה מהתהליך ומבקשים לעשותו עם גורם מלווה מקצועי ואף משפטי, כדי לוודא שהכל כשורה ופתיחת התיק נעשית כמו שצריך וללא טעויות שעשויות להתברר בהמשך.

כך העוסק מקבל ראש שקט שהליך פתיחת התיק בוצע כמו שצריך ולפי כללי רשות המיסים, עם כל הפרטים הרלוונטיים וההגדרות הנכונות של סוג ומהות העסק מבחינת מיסוי ודרישות חשבונאיות פרטניות אחרות. אין בכך כדי לומר שלא ניתן לבצע את ההליך עצמאית, בהחלט אפשר, אך חשוב לדעת שקיימת גם האופציה לפתוח תיק באמצעות ובעזרת גורם מלווה מקצועי, למשל עו"ד מיסים, יועץ מס או משרד רו"ח.

 

איך מתבצע הליך פתיחת התיק?

לפני מס הכנסה, פותחים תיק מע"מ

הצעד הראשון בדרך שלכם לרשום עסק חדש, הוא כלל לא מול מס ההכנסה. ראשית יש לגשת למשרדי המע"מ האזוריים הרלוונטיים עבורכם ולפתוח שם תיק עוסק במע"מ. זה נכון גם לעוסקים פטורים שאינם "מתעסקים" עם מע"מ וגם לכל יתר סוגי העוסקים וההתאגדויות. לאחר הביקור במע"מ ופתיחת התיק שם, אפשר לעבור למשרדי מס הכנסה (הם לרוב נמצאים באותו בניין) ולפתוח את התיק שם.

האם אפשר לפתוח את התיק באופן מקוון?

ובכן, למרות ששירותים ממשלתיים רבים עברו למרחב האינטרנטי וגם רשות המיסים התקדמה מאוד בתחום זה, בכל הנוגע לפתיחת תיק מס הכנסה, עדיין לא. בפועל, נישומים פרטיים לא יכולים לבצע את הליך פתיחת התיק באופן מקוון ועדיין יש חובה להגיע עם הטפסים המלאים והנכונים למשרדי רשות המיסים.

טופס 5329 – טופס פתיחת תיק במס הכנסה

ההליך מתחיל במילוי הטופס המתאים, לפי סוג העוסק או ההתאגדות שהעסק שלכם יפעל בו – כאשר יש טופס ייעודי לפתיחת תיק עצמאי מס הכנסה וטופס שונה וייעודי לתאגידים (קרי, חברה בע"מ). עבור עצמאים, זהו טופס 5329, הכולל פרטים אישיים והסבר על מקורות ההכנסה הצפויים, כאשר יש להגיש את הטופס יחד עם טפסים רלוונטיים נוספים ומסמכים אישיים רשמיים.

את הטופס אפשר למלא בבית, אבל צריך להגישו בכתב ופיזית למשרדי פקיד השומה לפי האזור בו אתם גרים או פועלים – לא מקוון כאמור. בטופס פרטים אישיים שלכם, פרטים שאולי יזכו אתכם בנקודות זיכוי ממס וכמובן פרטים לגבי העסק עצמו. חשוב מאוד למלא אותו נכון, גם בגלל דרישות החוק, גם בגלל הנושא נקודות הזיכוי ממס וגם כי לעסקים שונים יש דרישות ניהול ספרים שונות וגם במקרה זה, אתם לא רוצים ליפול כאן ולהסתבך עם רשות המיסים בחקירות על עבירות מס.

פתיחת תיק ניכויים

חשוב מאוד לזכור שאם העסק שלכם מתכנן להעסיק עובדים, יש לבצע גם פתיחת תיק ניכויים מול מס הכנסה – כדי לנכות מהמשכורות מס הכנסה, מיסים נוספים ועוד ניכויים רלוונטיים. אם פתחתם תיק ניכויים, הנתונים יועברו אוטומטית לביטוח לאומי (שדרוג שלא היה קיים בעבר), אך כן תצטרכו לפתוח גם תיק עצמאי בביטוח לאומי בהמשך התהליך הבירוקרטי שלכם.

סוג הנהלת החשבונות שבו מחויב העסק שלכם

במעמד פתיחת תיק במס הכנסה, יש לברר ולהבין באיזה סוג של הנהלת חשבונות העסק שלכם מחויב. כמוזכר קודם, לסוגי עסקים שונים יש דרישות הנה"ח שונות ופרטניות ואי עמידה בדרישות אלו מהווה עבירת מס שיכולה להוביל לסיבוכים משפטיים וכספיים שונים שאפשר ורצוי להימנע מהם מראש. הכוונה היא למשל לחובת ניהול הנהלת חשבונות כפולה או רק חד צידית, חובת ניהול ספר הזמנות וכיוצא באלו.

זהו, עברתם את כל התהליך הבירוקרטי ואתם יכולים להתחיל להפעיל את העסק שלכם ולייצר הכנסות. שיהיה המון בהצלחה, תרוויחו מלא ותשלמו מס הכנסה. זקוקים לעוד סיוע לגבי מיסוי, ייצוג משפטי בנושאי מיסים, ייעוץ לגבי תכנוני מס ושאר נושאים? פנו למשרד עו"ד קרן שקד ותקבלו שירות מדויק, מותאם אישית וחכם.

    השאירו פרטים לקביעת פגישת ייעוץ

    דילוג לתוכן