רבות דובר והוסבר לגבי ההליך של פתיחת תיק מס הכנסה, אך כמובן יש גם את הכיוון ההפוך לכך ובמקרים מגוונים צריך לבצע סגירת תיק במס הכנסה. אפילו שסגירת של תיק במס ההכנסה לרוב משמעותה עסק שלא הצליח עסקית וכלכלית (לאו דווקא כמובן) וזהו נושא שעשוי להיות מורכב רגשית ותפעולית – אך בכל מקרה חשוב מאוד לבצע סגירת תיק בצורה נכונה וחכמה, גם כדי לסגור את העניין כהלכה וגם כדי למנוע בעיות פוטנציאליות עתידיות. 

משרד עורכת הדין קרן שקד הינו משרד בוטיק המתמחה בנושאי מיסוי ובתיקים כלכליים, המשרד מספק ליווי, ייצוג וייעוץ לכל סוגי הלקוחות ובמגוון רחב של נושאים הקשורים למיסוי, משפט כלכלי, עבירות מס וגם התנהלות מול רשות המיסים. כדי לפשט ולהנגיש את הנושא, לפניכם מדריך סגירת תיק במס הכנסה. 

מקרים בהם יש לבצע סגירת תיק במס הכנסה

כמו לגבי פתיחת תיק במס הכנסה, גם בהקשר של סגירת תיק מס הכנסה התהליך מיועד לעוסקים ועסקים המבצעים פעילות עסקית כלשהי המניבה הכנסות. שכיר לא סוגר את תיק מס ההכנסה שלו, גם לא ביציאה לפנסיה. מכאן, שהנושא כולו מיועד לעצמאים, בעלי עסקים ולחברות ותאגידים שונים. 

אלו המקרים העיקריים בהם נדרשת הודעה רשמית ותהליך מסודר של סגירת תיק במס הכנסה:

  • סגירת עסק: בראש ובראשונה, רוב המקרים של סגירת תיק מס הכנסה נובעים מכך שהעסק נסגר והפעילות העסקית שלו הופסקה, מכאן שמן הסתם כבר אין צורך בתיק מס הכנסה ובהתנהלות שוטפת מול רשות המיסים. סגירת עסק ובעקבותיה סגירת תיק המס רלוונטית לעצמאים ולחברות ולתאגידים אחרים – על אף שההליך הבירוקרטי מעט שונה כמובן. סגירת התיק מיידעת את המדינה שהעסק המסוים הזה כבר אינו פעיל.
  • סגירת תיק במס הכנסה בעקבות העברת בעלות על העסק לאדם או גוף מאוגד אחר, הפועלים תחת תיק מס הכנסה שונה. 
  • עם עסק משנה סיווג ועובר להיות מעוסק מורשה לחברה בע"מ או צורת התאגדות רלוונטית אחרת, יש לבצע סגירת תיק מס הכנסה והעברה לתיק אחר המתאים לסוג ההתאגדות החדש. עוסק מורשה פועל תחת תיק מס הכנסה אישי של בעל העסק וחברה בע"מ, במהותה נפרדת משפטית מבעליה ולכן יש לה תיק מס הכנסה נפרד. 

למה חשוב להשלים את הסגירה של התיק מול מס הכנסה

זוהי נקודה קריטית להבנה בהקשר לתהליך סגירת תיק במס הכנסה. חשוב מאוד לסיים את התהליך בצורה נכונה ולא להזניח אותו. עד מקסימום של 90 יום מסגירת העסק או הפסקת פעילותו תחת אותו תיק מס הכנסה, חובה להודיע רשמית לרשות המיסים על סגירת העסק ולהגיש את כל מסמכי הבקשה לסגירת התיק. 

אי הודעה על הפסקת פעילות העסק ועל סגירת התיק, תגרום לכך שרשות המיסים תמשיך לראות בנישום כפעיל וחייב בדיווח ובתשלום מס. מכאן שעסק שנסגר הלכה למעשה, אך לא הודיע על כך רשמית, ייחשב כנישום שלא הגיש דיווחים תקופתיים בזמן ולא שילם את חבות המס שלו. 

אי סגירה של תיק מס הכנסה או הליך סגירה לא תקין/ לא שלם יכולים להוביל לקנסות, עיצומים כספיים/משפטיים וחיובים כספיים אחרים – אפילו אם בפועל העסק כבר לא פעיל ולא מייצר הכנסות. 

איך סוגרים תיק מס הכנסה?

ועכשיו ל"תכל'ס" של איך סוגרים תיק במס הכנסה. התהליך מתנהל מול משרד פקיד השומה האזורי שבו העסק רשום. יש להגיש למשרדי מס הכנסה טופס סגירת עסק או משלח יד (לעוסקים יחידים זהו טופס 2550) ולמלא בו את כל הפרטים הנדרשים והרלוונטיים, כולל סיבת סגירת העסק. אם העסק מעסיק עובדים, יש להגיש גם טופס הפסקת העסקת עובדים ותשלומים (2552). 

בגדול, זה כל מה שכרוך בתהליך הדי פשוט של סגירת תיק במס הכנסה. זיכרו שמעבר להודעה למס הכנסה יש גם להודיע רשמית לביטוח לאומי ולגורמים רלוונטיים נוספים כמו ספקים, חברות ביטוח, רשות מקומית, חברת חשמל, ספקי תקשורת וכן הלאה. חשוב: אפילו אם סגרתם עסק, עליכם לשמור פנקסי חשבונות למשך 7 שנים. 

    השאירו פרטים לקביעת פגישת ייעוץ
    דילוג לתוכן