למרות שמדובר על חלק בלתי נפרד מההתנהלות של רשויות מס מסודרות בכל מדינה, באופן טבעי כל בעל עסק חושש במידה כזו או אחרת מכניסת פקחים ומבקרים מטעם רשות המיסים לביצוע ביקורת מס הכנסה. אפילו מנהל ובעל עסק שמקפידים להתנהל נכון וכמובן לא להעלים מיסים, חוששים מביקורת שכזו והאפשרות שתימצאנה טעויות ותקלות שעשויות לגרום לסיבוכים מטרידים ואף כואבים. אך בפועל, אם תפעלו נכון לא רק בשוטף אלא גם במהלך ביקורת מיסים, תוכלו להתמודד בצורה טובה ולצלוח את הביקורת בצורה היעילה והחלקה ביותר. 

כמובן שהאמירה שלנו לגבי צליחת ביקורת מס הכנסה בצורה תקינה, יעילה ושפויה נוגעת למקרים בהם העסק אכן מתנהל כשורה ולא מעלים מיסים בצורה ישירה ומכוונת. במקרים של העלמת מס מכוונת וברורה, כנראה שתצטרכו לעבור למאמר על חקירות מס הכנסה ולקבל ייעוץ מקצועי ומשפטי מתאים, ובהקדם. במקרים קלים יותר, למשל טעויות ושגיאות ניהול ספרים שעולות בביקורת, ניתן לרוב לתקן את מה שדורש תיקון ובעזרת ליווי מקצועי איכותי לסגור את העניין בכך ולהימנע מחקירות או מהליך פלילי / מנהלתי מתיש ויקר. 

מה לעשות בביקורת פתע של מס הכנסה?

בשנים האחרונות רשות המיסים הגבירה במידה משמעותית את מאמציה להילחם בהון שחור ובהעלמות מס, לכן מבוצעות יותר ביקורות פתע על עסקים, מכל תחומי הפעילות ובכל רחבי הארץ. כאשר מדובר על דרכי התמודדות עם ביקורת מס הכנסה, הכוונה היא מן הסתם בעיקר לביקורות פתע שכאלו – למרות שגם בנושאים אחרים שגורמים לרשות המיסים לברר מולכם דברים שונים ובביקורות אחרות שאינן בהפתעה, חשוב מאוד להתנהל נכון, חכם ורגוע כדי לסיים את התהליך בצורה יעילה, מהירה ובמינימום נזקים. 

  • שתפו פעולה מהרגע הראשון: מאוד לא מומלץ למנוע מהפקחים כניסה לבית העסק או לבצע מהלכים כדי להקשות עליהם. זה יתחיל את הביקורת ברגל שמאל ומיד יעלה אצל הפקחים את החשד שאתם מסתירים משהו. חשוב שתהיו ענייניים בכל רגע ותשתפו פעולה עם החוקרים.

 

  • עדכנו עו"ד ורו"ח: מיד עם הגעת המבקרים, רצוי לעדכן את עורך הדין של העסק ואת רואה החשבון לגבי הביקורת. אם עורך דין מיסים יכול להגיע למשרד וללוות אתכם בביקורת, זה כמובן עדיף ויכול למנוע טעויות ולייעל את התהליך.

 

  • שימרו על קור רוח: ברור לנו שזו המלצה שקל לכתוב אבל פחות קל ליישם כשאתם ניצבים מול פקחים חמורי סבר שרוצים לחפש לכם בספרים. אבל חשוב לעשות כל מאמץ לשמור על קור רוח, לשתף פעולה כאמור ולהתנהל בצורה רגועה ובמינימום פאניקה. כל התנהלות אחרת תשדר מסר לא אידיאלי לחוקרי רשות המיסים ועשויה לגרום לכם להגיד דברים בעייתיים, להאריך את הביקורת וכיוצא באלו.

 

  • לא להיות דברנים מדי: למרות האמור לעיל לגבי שיתוף פעולה, בכל זאת לא כדאי להגזים ולשתף את החוקרים ביותר מדי דברים, בדברים מיותרים וכדומה. אין צורך לספק לחוקרי מס הכנסה מידע שלא שאלו לגביו, לאו דווקא מטעמי הסתרה אלא מטעמי יעילות הביקורת, זירוז התהליך ומניעת סיבוכים שאולי ניתן למנוע.

 

  • זכרו את זכויותיכם: שימו לב לזכויות שלכם ושל העובדים בעסק ובצורה עניינית ורגועה הקפידו שזכויות אלו נשמרות. כך למשל אסור לחוקרים לגעת בחפצים אישיים שלכם ושל העובדים, אסור להם לפנות לקרובי משפחה שלכם או של העובדים, לדרוש הפרת חובת סודיות מקצועית וכיוצא באלו. שימו לב שמותר לחוקרי מס הכנסה לשוחח ואף לחקור את רואה החשבון או מנהל החשבונות של העסק וגם את עובדי העסק בהקשר לעבודתם. 

 

  • קריאת דו"ח הביקורת וקבלת העתק: קריטי שתקראו באופן מלא ומפורט את דו"ח הביקורת, כולל לוודא רישום מדויק של היעדר ממצאים באם זה המצב. דרישות לקבל עותק מהדו"ח וכמובן שאל תחתמו על כלום אם אינכם מבינים או אינכם מסכימים עם הנאמר. כמו כן מומלץ מאוד לקבל מהחוקר את הקודים של ניהול הספרים הרלוונטיים לממצאי הביקורת. 

 

כמובן שלצד סעיפים אלו, ההמלצה הראשונה והחשובה מכולם היא להתנהל נכון ולפי הגדרות החוק ורשות המיסים כל הזמן, לאורך כל השנה ובכל הפעילויות העסקיות – זו הדרך הטובה והמובטחת למנוע הסתבכות עם עבירות מס ועם רשות המיסים – סיבוכים שבהחלט יכולים להגיע למישור הפלילי ולמאסר ו/או לקנסות כבדים. 

 

.

לקביעת פגישת ייעוץ