לצד ניהול חשבונות מסודר ותקני, עסקים בישראל – מהעצמאי הכי קטן ועד עסקים גדולים ומורכבים – צריכים כמובן גם לדווח לרשויות על הכנסותיהם ופעילותם העסקית, בין היתר כדי שהמדינה תוכל לגבות מאותם עסקים מס מדויק. יועץ המס הוא אחד מגורמי המקצוע המוסמכים לייעץ לנישומים לגבי מכלול היבטי וענייני מיסוי, כמו גם לנהל חלק מהקשר של הנישום מול רשות המיסים. אז מיהו יועץ המס ומה תפקידו של יועץ מס רשמי ומוסמך ומה בעצם ההבדל בינו לבין רואה חשבון? הכל על כך מיד.

הגדרה מקצועית של יועץ מס

יועץ מס יכול להיות רק אדם המחזיק בהסמכה מקצועית רשמית למקצוע זה, נושא מפוקח ומוגדר בישראל כפי שמיד נסביר. יועץ המס מספק לעסקים – לרוב עצמאיים ועסקים קטנים אך לאו דווקא רק לאלו – שירותי ייעוץ שונים בנוגע לנושאי מיסוי שונים, כאשר בנוסף יועץ מס בהחלט יכול גם לפקח על ניהול החשבונות של הנישומים ולייצג אותם מול רשות המיסים בפעולות שונות ובמילוי מסמכים ספציפיים כגורם המקצועי המוגדר רשמית כמייצג. יועצי מס בעלי ניסיון, ידע והכשרה מתאימים יכולים גם לספק ללקוחותיהם ייעוץ מיסוי וייצוג בהקשר למיסוי בחו"ל.

הרגולציה על יועצי מס היא במסגרת פקודת מס הכנסה. כל מי שרוצה לספק שירותים מקצועיים בתור יועץ מס מוסמך,  חייב להיות רשום בפנקס יועצי המס. ברוב המקרים, יועצי המס מאוגדים בלשכת יועצי מס בישראל, גוף מקצועי המאגד את כל העוסקים בתחום ספציפי זה, בדומה ללשכת עורכי הדין או לשכת רואי החשבון.

כדי לשמש בתור יועץ מס ולהיות מוסמך לתפקיד, יש להשלים לימודי תעודה בתחום זה ולעבור מבחני הסמכה. יש לציין כי מבחינה מקצועית, למרות שיועצי מס בהחלט יכולים לספק שירות מתאים ואפקטיבי לנישומים עסקיים רבים, היקף ורמת ידיעותיהם בתחום המיסוי והכלכלה פחותים מהותית לעומת רואי חשבון ועורכי דין מומחים למיסים וגם תחומי האחריות שבהם יועץ מס רשאי לעסוק פחותים לעומת רו"ח או עו"ד מיסוי.

תפקידים ותחומי אחריות של יועץ מס

לאחר מעבר בחינות ההסמכה המגיעות לאחר מסלול לימודים לייעוץ מס, אדם יכול להירשם בפנקס יועצי המס ולהתחיל לספק שירותי ייעוץ לנישומים. יועץ מס רשאי לייצג נישומים, עסקיים ושכירים, ולייעץ להם רק בהקשר למס הכנסה ומע"מ – לכן יועצי מס אינם מייצגים חברות למשל. תחומי אחריות ותפקידים אופרטיביים של יועץ מס כוללים:

  • ייעוץ במגוון נושאי מיסוי – מתן שירותים לעצמאים, עסקים קטנים-בינוניים שאינם חברות ושכירים.
  • סיוע במילוי או מילוי בפועל של דו"חות תקופתיים ודו"חות אחרים שיש להגיש למס הכנסה ו/או מע"מ.
  • ייצוג לקוחות מול מס הכנסה ו/או מע"מ.
  • ביצוע בדיקות לזכאות לקבלת החזרי מס לשכירים ועצמאים.
  • ייעוץ לגבי תכנוני מס לפעילויות בישראל ואף בחו"ל.

בהקשר לשאלה " מה תפקידו של יועץ מס", לעיתים חשוב להבין מה ההבדל בינו לבין רואה חשבון, כפי שכבר הוסבר באופן חלקי למעלה. לרואה חשבון, כמו גם לעו"ד מיסים, השכלה אקדמית מקיפה וידע מקצועי רחב מאוד בתחומי מיסוי, פיננסים וכלכלה. מכאן שגם תחומי האחריות של רו"ח והדברים שהוא יודע ויכול לעשות עבור לקוחותיו רבים יותר בהשוואה לשירותים של יועץ מס. באופן הגיוני, עלות השירות של יועץ מס נמוכה לעומת עלויות של רואה חשבון או עורכת דין מיסים.

לקביעת פגישת ייעוץ

    Open chat
    דילוג לתוכן